Węglowodany to równolegle jeden z najistotniejszych elementów jedzenia, jaki dostarcza nam właściwej energii, lecz również jeśli zażywamy je nieumiejętnie zdołają być powodem nadwagi, albo też otyłości. Musimy zawsze pomnieć, by zażywać jak najwięcej węglowodanów prostych, które są jak najmniej przetworzone. W owym czasie posiadamy gwarancję, że przy zachowaniu dobrej liczby tych węglowodanów nie będziemy przybierać na wadze. Węglowodany złożone natomiast są naszą zmorą i niestety występują co raz to nagminniej. Są one dla nas niepokojące w związku z tym, że po ich zakosztowaniu niesłychanie prędko wzrasta pułap cukru we krwi, a co za owym idzie – wszelkie składniki żywnościowe są wchłaniane szybko i może to być przyczyną gromadzenia się tkanki tłuszczowej w naszym organizmie, kiedy oddamy mu za dużo energii. Przede wszystkim, kiedy nie praktykujemy czynnego trybu życia. Gdy ćwiczymy wtedy nawet, gdy zjemy węglowodany złożone mamy szanse je spożytkować podczas wysiłku fizycznego, gdyż nasze mięśnie potrzebują glukozy do harmonijnej pracy. Jakie towary zawierają węglowodany dla nas złe? Przede wszelkim w białym pieczywie, gdzie użytkowana jest wysoce oczyszczona mąką. Taka mąka to także bułki, biały ryż, makaron, płatki kukurydziane, czy też ziemniaki. Drugie produkty to takie, jakie zawierają cukier rafinowany, oznacza to wszelkie syropy, słodycze, napoje gazowane. Na nieszczęście wszelkie te artykuły są bez trudu dostępne we wszystkich sklepach, a wszystkie ich alternatywy są odpowiednio droższe. Dlatego również sporo ludzi kupuje to co wstąpi im pod rękę, nie kierując uwagi na węglowodany i innego typu składniki odżywcze. W naszych potrawach powinno się przede wszystkim stosować sporej liczby roślin strączkowych. Nie wpływają one na poziom glukozy we krwi, poprzez co nie będziemy w stanie tak prędko przybrać na wadze. Ogólnie na dzień w naszym jedzeniu około 50-70% energii winno pochodzić właśnie z węglowodanów. Resztkę winniśmy dostarczać w postaci białek, które są dużo w wyższym stopniu pomyślne dla własnego organizmu i równie konieczne tak jak węglowodany.